Zbiór porad i przydatne narzędzia do nauki online

Edukacja w czasie pandemii

Dostęp do narzędzi, szkoleń czy platform edukacyjnych jeszcze nigdy nie był tak prosty. Walka z globalną pandemią doprowadziła do zamknięcia Uczelni na całym świecie, ale jednocześnie otworzyła drzwi do świata nauki zdalnej. Doświadczenie, którego teraz nabierzemy będzie z nami na zawsze. 

Pandemia wirusa Covid-19 zaskoczyła wszystkich. Dla niektórych jeszcze większą niespodzianką była konieczność przestawienia się do organizowania, prowadzenia czy pobierania nauki zdalnej. Według szacunków UNESCO, ograniczenia spowodowane walką z wirusem dotknęły ponad 90% wszystkich uczących się. W Polsce pod koniec kwietnia naukę zdalną pobierało ponad 7,5 miliona osób (1). 

Brak bezpośredniego kontaktu z drugą osobą, zwłaszcza podczas zajęć, może nastręczać trudności. Jak prowadzić zdalne zajęcia, aby być słuchanym i utrzymać uwagę odbiorców? Z jakich narzędzi korzystać? Czego potrzebujemy, aby robić to z sukcesem?

 

NARZĘDZIA I PLATFORMY E-LEARNIGOWE

Choć nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu z drugą osobą, to w związku z powszechnym przestawieniem się na naukę zdalną do dyspozycji mamy multum narzędzi ułatwiających nam e-zajęcia. Google udostępnił specjalną stronę z bezpłatnymi materiałami dla prowadzących i pobierających naukę zdalnie – https://teachfromhome.google/intl/pl/. Strona zawiera zbiór porad jak przygotować się do prowadzenia zajęć wraz z narzędziami ułatwiającymi zadawanie pytań i udzielania odpowiedzi na żywo. Wszystko oparte jest na darmowych rozwiązaniach oferowanych przez Google.

Na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim, prowadzący zajęcia zdalne korzystają głównie z dwóch platform e-learningowych oraz szeregu narzędzi oferowanych przez firmę Microsoft.Pierwszą z platform jest Moodle. To popularny system do zarządzania treścią z rozbudowaną i pomocną społecznością. Instrukcje związane z obsługą, modyfikacją tego systemu znajdziemy w tym linku –https://moodle.net/. Ta platforma posiada sporą polską społeczność, której oficjalne forum znajduje się tutaj – https://moodle.org/course/view.php?id=22. Drugą z platform jest niemiecki Ilias. System wraz z bazą wiedzy znajdziemy tutaj – https://www.ilias.de/en/.

 

Wśród społeczności akademickiej bardzo popularny jest program Microsoft Teams. Oficjalny przewodnik po programie znajdziemy na stronie Microsoft Teams. Firma Microsoft także przygotowała bazę wiedzy i oprogramowania pomocnego w edukacji zdalnej – https://www.microsoft.com/pl-pl/education/products. Jednak w odróżnieniu od rozwiązań Google większość narzędzi jest płatna.

KSIĄŻKI ONLINE

W czasie pandemii utrudniony został bezpośredni dostęp do zbiorów bibliotecznych. Wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu, biblioteki podwoiły swoje starania w poszerzaniu dostępu do e-zasobów. Część wydawnictw udostępniło także swoje książki za darmo. Przykładem jednego z nich jest Springer, który na swojej stronie udostępnił bezpłatny dostęp do części zbioru publikacji i książek naukowych – https://link.springer.com/search/page/1?facet-content-type=%22Book%22&package=mat-covid19_textbooks.

Kolejnym, przydatnym w pozyskiwaniu wiedzy, narzędziem jest rozwijany od lat zbiór Google Books – https://books.google.pl/. W związku z pandemią Google zapowiedziało większe otwarcie tej usługi.

Każdego dnia otwiera się coraz więcej możliwości i narzędzi pomocnych nam w tych ciekawych czasach. I choć wszyscy z niecierpliwością czekamy na powrót do normalności, to właśnie teraz możemy otworzyć się na nowe źródła wiedzy i nauczyć się wykorzystywania nowych narzędzi przydatnych w dydaktyce i pracy naukowej.

I nie zapominajmy o tym, że to właśnie chęć szybkiej wymiany myśli akademickiej, była bezpośrednim fundamentem stworzenia Internetu (2).

    Michał Orłowski

    Warte polecenia materiały znajdują się także na stronie magazynu NATURE oraz World Economic Forum.

    1. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse „COVID-19 Educational Disruption and Response”. UNESCO. 2020-03-04. Stan na 2020-04-29.
    2. https://www.thoughtco.com/arpanet-the-worlds-first-internet-4072558 Charles Herzfeld on ARPAnet and Computers. Stan na 2020-04-29.